Σκοπός του εικονικού Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Σκοπός του εικονικού ΜΜΣΤ είναι η δημιουργία συνεκτικότητας μεταξύ των εκθεμάτων του, των επισκεπτών και διαφόρων επιπέδων πληροφορίας σχετικά με το πλαίσιο αναφοράς τους, επεκτείνοντας τις δραστηριότητές του σε νέους δυνητικούς μετέχοντες της μουσειακής εμπειρίας και αυξάνοντας τη συμμετοχή, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία των επισκεπτών του.

Το εικονικό Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δίνει τη δυνατότητα:
α) να επισκεφθείς το χώρο της περιοδικής έκθεσης και να αλληλεπιδράσεις με τα εκθέματά της,
β) να δημιουργήσεις μια προσωπική έκθεση επιλέγοντας τα εκθέματα που θέλεις να εμφανίζονται,
γ) να περιηγηθείς στη μόνιμη έκθεση και
δ) να αποκτήσεις μια ιδέα για έναν τρόπο να δεις ένα έργο τέχνης.

 

Οι Συντελεστές του e-ΜΜΣΤ

Για τη δημιουργία του Εικονικού Μακεδονικού Μουσείου σύγχρονης Τέχνης, από τη σύλληψη της ιδέας μέχρι και την επίλυση της τελευταίας τεχνικής λεπτομέρειας συνεργάστηκε μια μεγάλη ομάδα επιστημόνων διαφορετικών ειδικοτήτων :

  • Η εταιρεία LOGISMOS Συστήματα Πληροφορικής ΑΕ. http://www.logismos.gr/: Διαχείριση έργου

  • Πέτρος Πατιάς, Τοπογράφος Μηχ/κος, Καθηγητής ΑΠΘ: Φωτογραμμετρία, GIS

  • Γιώργος Χρυσάνθου, Computer Graphics,  Αναπληρωτής Καθηγητής, Διευθυντής του Computer Graphics and Virtual Reality Research Lab, Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ανάπτυξη εικονικού μουσείου

  • Χαράλαμπος Γεωργιάδης, Τοπογράφος Μηχ/κος, MSc, PhD: Φωτογραμμετρία, Laser scanning, 3D μοντελοποίηση

  • Στέλλα Συλαίου, Αρχαιολόγος, MSc, PhD: Σχεδιασμός και αξιολόγηση εικονικού μουσείου

  • Digital Innovations Νίκος Πάχτας κ ΣΙΑ ΟΕ: Δημιουργία πανοραμικών απεικονίσεων και εικονικής περιήγησης

  • Δέσποινα Μιχαήλ, Computer Science, Υπ. Διδάκτορας, Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ανάπτυξη εικονικού μουσείου

  • Γιώργος Αντρέου, Computer Science, MSc, Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ανάπτυξη εικονικού μουσείου

  • Σάββας Μιχαήλ, Computer Science, φοιτητής Πληροφορικής, Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ανάπτυξη εικονικού μουσείου

  • Πασχάλης Πασχάλη, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα «Design and Multimedia», Πανεπιστήμιο Λευκωσίας: Σχεδιασμός ιστοσελίδας εικονικού μουσείου

  • Άντρη Κυριακίδου, Websites developer: Ανάπτυξη ιστοσελίδων εικονικού μουσείου.

  • Γιώργος Στυλιανού, Computer Science, PhD, Λέκτορας, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου: Laser scanning

  • Γιώργος Πατιάς (φοιτητής τμήματος Μηχανολόγων Μηχ/κων ΑΠΘ), Γιάννης Πετρίδης (φοιτητής τμήματος Αυτοματισμού ΑΤΕΙΘ): 3D μοντελοποίηση, Βάσεις μετα-δεδομένων, ερωτηματολόγια αξιολόγησης e-MMΣΤ

  • Η Ομάδα του ΜΜΣΤ αποτελούμενη από τους παρακάτω ασχολήθηκε με την επιλογή των έργων, το σχεδιασμό του e-ΜΜΣΤ και τη δημιουργία του σπονδύλου της Ψυχαγωγίας :
    • Χριστίνα Μαβίνη, Aρχαιολόγος-Mουσειολόγος
    • Βασιλική Πολυζούλη, Νηπιαγωγός-Μουσειοπαιδαγωγός
    • Μαρία Τριανταφυλλίδου, Αρχιτέκτων-Μουσειολόγος
    • Μάρω Ψύρρα, Ιστορικός τέχνης
    • Χρύσα Μάλαμα, Ιστορικός τέχνης βιβλιοθηκονόμος
    • Κατερίνα Σύρογλου, Ιστορικός τέχνης
    • Περικλής Γαλανός, Τεχνικός εκθέσεων

 

Τεχνικές πληροφορίες

Διάφορες τεχνολογίες χρησιμοποιήθηκαν για να δημιουργηθεί το διαδραστικό εικονικό μουσείο και να μπορούν οι εικονικοί επισκέπτες να περιηγηθούν στην έκθεση και να πάρουν πληροφορίες για τα εκθέματα.

Για τη δημιουργία πανοραμικών εικόνων του χώρου της Μόνιμης Έκθεσης του μουσείου έγινε φωτογράφηση σε οπτικό πεδίο 360 μοιρών οριζοντίως και 175 μοιρών καθέτως. Οι φωτογραφίες αυτές ενώθηκαν και με τη βοήθεια του πρότυπου λογισμικού QuickTime VR δημιουργήθηκαν 29 πανοραμικές απεικονίσεις αντίστοιχων χώρων του μουσείου. Ενώνοντας τα διαδοχικά QTVR δημιουργήθηκε μια πλήρης εικονική ξενάγηση στο χώρο. Η ένωση και η προβολή τους έγινε με την εφαρμογή Adobe Flash. Για την εκτέλεση της εφαρμογής απαιτείται ο χρήστης να έχει εγκατεστημένο στον υπολογιστή του το Flash plug-in, σε έκδοση 9 ή 10 και το λογισμικό QuickTime. Έτσι μπορεί να αλληλεπιδράσει με το QTVR πανόραμα, σύροντας τον κέρσορα μέσα στην εικόνα και μετακινώντας τo.

Για την δημιουργία των τρισδιάστατων μοντέλων των εκθεμάτων χρησιμοποιήθηκαν δυο διαφορετικές τεχνικές: Για αντικείμενα με απλές επιφάνειες χρησιμοποιήθηκαν φωτογραμμετρικές τεχνικές. Οι φωτογραφήσεις έγιναν με την φωτογραφική μηχανή Canon 400D, με 5-6 φωτογραφίες για κάθε αντικείμενο και η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με το λογισμικό Photomodeler. Για αντικείμενα με πολύπλοκες επιφάνειες χρησιμοποιήθηκε η τεχνική της σάρωσης λέιζερ. Χρησιμοποιήθηκαν δυο διαφορετικοί σαρωτές λέιζερ. Για μεγάλα αντικείμενα χρησιμοποιήθηκε ο σαρωτής λέιζερ ILRIS-3D της Optech, ενώ για τα μικρότερα χρησιμοποιήθηκε ο σαρωτής λέιζερ V9i της Minolta, με 4-8 σαρώσεις για κάθε αντικείμενο. Η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με το λογισμικό Geomagic 10. Τα τελικά μοντέλα είναι υψηλής χωρικής ανάλυσης και με τις πραγματικές τους υφές. Τέλος, έγινε μετατροπή των τρισδιάστατων μοντέλων στο πρότυπο 3D PDF, για τη χρήση τους στην ιστοσελίδα. Για τη μετατροπή χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό Adobe Acrobat 9.0 Pro Extended. Για να μπορεί κάποιος να δει τα τρισδιάστατα μοντέλα πρέπει να έχει εγκατεστημένο στον υπολογιστή του το λογισμικό Adobe Reader, σε έκδοση 8 ή 9.

Η XVR είναι νέα τεχνολογία για προχωρημένες πολυμεσικές εφαρμογές (advanced multimedia content). Πρόκειται για ένα μικρό σε μέγεθος ActiveX αρχείο, που επικεντρώνεται κυρίως σε 3D γραφικά και ήχο, αλλά υποστηρίζει και διάφορα άλλα είδη διαφορετικών μέσων.