Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΜΟΥΣΕΙΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ με έργα από τη Μόνιμη Συλλογή του ΜΜΣΤ

Νοέμβριος 2015 -Απρίλιος 2016

Με αφορμή τα έργα της μόνιμης συλλογής του ΜΜΣΤ το Τμήμα Μουσειοπαιδαγωγικών Προγραμμάτων πραγματοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα για τις σχολικές ομάδες όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, από την προσχολική ηλικία, ως τους μαθητές και τους σπουδαστές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Η επίσκεψη περιλαμβάνει περιήγηση στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου, εισαγωγή στις αφηρημένες έννοιες που πρόκειται να επεξεργαστούν, επαφή με τα έργα τέχνης που περιλαμβάνονται σε κάθε πρόγραμμα, συζήτηση, ερωταποκρίσεις και βιωματικές δράσεις. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή των μαθητών σε εικαστικό εργαστήριο, το οποίο τους επιτρέπει να διευρύνουν τις έννοιες που επεξεργάστηκαν στο χώρο, να τις εμπεδώσουν βιωματικά, αλλά και να εκφραστούν καλλιτεχνικά, δημιουργώντας τα δικά τους εικαστικά έργα.

Για την περίοδο Νοεμβρίου 2015- Απριλίου 2016, με αφορμή τα έργα της Μόνιμης Συλλογής του ΜΜΣΤ υλοποιούνται δυο διαφορετικά μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα σχεδιασμένα ειδικά για μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

    Ι. «Της Τέχνης τα Παράξενα: Σώμα: Αφαίρεση-Παραμόρφωση»
    ΙΙ. Από το πορτρέτο στο «Selfie» αυτό-πορτρέτο

Αναλυτικά τα προγράμματα:

Ι. Της Τέχνης τα Παράξενα: Σώμα: Αφαίρεση-Παραμόρφωση

Μόνιμη Συλλογή ΜΜΣΤ | Μαθητές Γυμνασίου - Λυκείου | Κόστος συμμετοχής ανά μαθητή: 2€.

Διάρκεια προγράμματος: 75 λεπτά

Το πρόγραμμα «ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΑ ΠΑΡΑΞΕΝΑ. Ι. Σώμα: αφαίρεση - παραμόρφωση», βασίζεται στη θεμελιώδη αλλαγή που επέφερε η επανάσταση του μοντερνισμού στην οπτική και την επεξεργασία της ανθρώπινης μορφής. Μέσω επιλεγμένων έργων μελετάται η σταδιακή απομάκρυνση από τη φυσιοκρατική αναπαράσταση και συνεπώς την παραστατικότητα και σχολιάζονται τα χαρακτηριστικά της αφαίρεσης και της παραμόρφωσης στη μοντέρνα και τη σύγχρονη τέχνη.

educational programs secondary
Γ. Μόραλης, Ερωτικό, 1990, Δωρεά καλλιτέχνη, Μόνιμη Συλλογή ΜΜΣΤ.

Με όχημα τα έργα της μόνιμης συλλογής του ΜΜΣΤ, όπως του Θεόφιλου, του Γ. Μόραλη, του Κ. Κουλεντιανού, του Δ. Αληθεινού, της N. de St. Phalle και άλλων καλλιτεχνών, οι μαθητές εξοικειώνονται με την εμπειρία της ζωγραφικής και της γλυπτικής και παρακολουθούν μία διαδρομή γνωριμίας με τη φόρμα του σώματος και τις ποικίλες εκδοχές που μπορεί να ιδωθεί και να αποδοθεί στη ζωγραφική και τη γλυπτική.

educational programs secondary

Η ανθρώπινη μορφή κατακερματισμένη, διαστρεβλωμένη, πολύχρωμη, σταθερή ή με τάση για φυγή που παρουσιάζεται μέσα από τα έργα της μόνιμης συλλογής του μουσείου επιχειρεί να μιλήσει για τον εσωτερικό κόσμο, για όσα βλέπουμε ή δε βλέπουμε. Μέσα από τη στάση και την κίνηση του σώματος, οι μαθητές ανιχνεύουν τα στοιχεία της σύνθεσης που αποκαλύπτουν τις εσωτερικές διαθέσεις δημιουργού και δημιουργήματος. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με εικαστικό εργαστήριο, κατά το οποίο οι μαθητές δημιουργούν με πλαστελίνη γλυπτικής τις δικές τους ανθρώπινες μορφές.

II. Από το εικαστικό πορτρέτο στο «Selfie» αυτό-πορτρέτο

Μόνιμη Συλλογή ΜΜΣΤ | Μαθητές Γυμνασίου - Λυκείου | Κόστος συμμετοχής ανά μαθητή: 2€.

Διάρκεια προγράμματος: 75 λεπτά

educational programs secondary
Γ. Τσαρούχης, Προσωπογραφία Α. Ξύδη, 1949

Τι ακριβώς σημαίνει η καινούργια λέξη “Selfie” που μπήκε τόσο δυναμικά στην καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων και ιδιαίτερα των εφήβων

Το Selfie δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια φωτογραφία, ένα αυτό-πορτρέτο που βγάζει κάποιος μόνος του, χρησιμοποιώντας το «έξυπνο» κινητό του τηλέφωνο (smartphone) ή μια webcam και το οποίο αναρτά σε κάποια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, tweeter, myspace, filckr, instagram, κ.α.). Καθώς η επιστήμη και η τεχνολογία εξελίσσονται, προκύπτουν διαρκώς νέοι όροι και νέα μέσα έκφρασης που ενσωματώνονται στην καθημερινότητα και το λεξιλόγιό μας.

Πως προέκυψε όμως αυτή η σύγχρονη εκδοχή των “Selfie” αυτό-πορτρέτων και ποια είναι η σχέση του νέου είδους αυτό-απεικόνισης με τα εικαστικά πορτρέτα; Γιατί έχουν τόσο μεγάλη απήχηση στους έφηβους σήμερα;

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα που απαντάει στα ενδιαφέροντα των εφήβων, διερευνά τη σχέση ανάμεσα στο νέο και το παλιό, ανάμεσα στο σύγχρονο αυτό-πορτρέτο και την εικαστική αυτό- προσωπογραφία. Μέσα από μια διαδρομή στα πορτρέτα και τις αυτοπροσωπογραφίες καλλιτεχνών της μόνιμης συλλογής του ΜΜΣΤ, όπως του Γ. Τσαρούχη, του Κ. Ξενάκη, του Ν. Κεσσανλή, της Μ. Παπαδημητρίου, του M. Raysse, του A. Warhol και άλλων σύγχρονων καλλιτεχνών, οι μαθητές ανακαλύπτουν πληροφορίες και στοιχεία για τους εικονιζόμενους που βρίσκονται κρυμμένα στον εικαστικό χώρο.

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με ένα εικαστικό εργαστήριο κατά το οποίο οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν το δικό τους αυτό-πορτρέτο αξιοποιώντας τα εικαστικά στοιχεία και τις πληροφορίες που αφομοίωσαν κατά την περιήγησή τους στην έκθεση. Για τις ανάγκες του εικαστικού εργαστηρίου είναι χρήσιμο ο κάθε μαθητής να έχει μαζί του σε έντυπη μορφή την αυτοπροσωπογραφία του.

Η συμμετοχή μιας σχολικής ομάδας σε όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα πραγματοποιείται κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης.

ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΓΕΝΙΚΗ ΔΩΡΕΑ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες:

Τμήμα Μουσειοπαιδαγωγικών Προγραμμάτων του Μ.Μ.Σ.Τ.

Επικοινωνία: Στέλα Αναστασάκη, Ιστορικός Τέχνης

Τ: 2310 240002 | F:2310 281567 | E-mail: mmca.education@gmail.com

FB: www.facebook.com/MmcaEducationalPrograms

Ωράριο λειτουργίας:

ΔΕΥΤΕΡΑ-ΤΡΙΤΗ-ΤΕΤΑΡΤΗ ΚΛΕΙΣΤΑ

ΠΕΜΠΤΗ 10.00-22.00, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10.00-19.30, ΣΑΒΒΑΤΟ 10.00-18.00, ΚΥΡΙΑΚΗ 11.00-15.00.